Hoe genereer je in Deventer eenvoudig online leads?

Ieder mkb-bedrijf in Deventer heeft een zakelijke website. Maar hoeveel bedrijven uit Deventer slagen erin om deze website als leadmachine te kunnen hanteren? Zodat de online leads zich continu en automatisch aandienen? Niet veel. Dit artikel gaat over hoe bedrijven uit Deventer eenvoudig via internet online leads kunnen genereren en hoe je via je eigen website online leads kunt genereren.

leads genereren

Wat is een lead?

Om even bij het begin te beginnen: de betekenis van het woord ‘lead’ (Nederlands). Een lead is een Engelse term voor de verhandelde (persoonlijke) gegevens van een potentiële klant. Businessleads zijn mogelijke nieuwe klanten voor een bedrijf en worden ook wel ‘prospects’ of ‘salesleads’ genoemd.

Tips om eenvoudig online leads te genereren in Deventer

  1. Zorg voor een goede online strategie
    Het met succes genereren van leads (via de eigen website) start met het formuleren van de online marketingstrategie. De fout die vaak gemaakt wordt door bedrijven uit Deventer, is dat deze stap wordt overgeslagen en dat de bedrijfsstrategie ook 1 op 1 geldt voor de internetstrategie. Zo werkt het meestal niet. Deze stap geeft antwoord op de vraag: hoe krijg ik meer online marketingleads?

Met elementen:

  • Luwte
  • Niche
  • Goed zoekvolume
  • Specialistisch karakter
  • Onderscheidend vermogen
  • Concurrentie?
  • Online positionering

2. Bezoekerskanalen definiëren
Op internet bestaan er vele kanalen voor het genereren van bezoekers. Het is de kunst om hierbij de juiste kwalitatieve kanalen te selecteren. Eerst een overzicht van de mogelijkheden:

  • Google Ads adverteren
  • Organische vindbaarheid (gevonden worden via zoekmachines / niet betaald / redactioneel); dit kan heel gericht en heel lokaal (Deventer)
  • Affiliate marketing
  • Persberichten versturen
  • Via social media: LinkedIn, Facebook en Twitter

Organische vindbaarheid

Uit mijn ruim 14 jaar ervaring ten aanzien van online marketingnieuws / SEO blijkt dat organische vindbaarheid (dus via Google / zoekmachines zonder te betalen per klik) vaak de beste basis is. Alle andere kanalen kunnen uitstekend dienen ter aanvulling, maar in de praktijk is zichtbaar dat de meeste aanvragen voor mkb-bedrijven komen via het organische kanaal (SEO). Bij dit kanaal is de gemiddelde sessieduur vaak langer en het bouncepercentage lager.

3. De basis voor vindbaarheid implementeren
In dit artikel ga ik uit van het genereren van online leads via de eigen Deventer website met organische vindbaarheid als basis. Alle andere kanalen kunnen er prima bij, maar ik leg nu de focus op het kanaal waarvan wij zien dat dit vaak als beste (basis) werkt.

Trefwoordenclusters
Goed gevonden worden in de zoekmachines (vooral Google) betekent een vertaalslag maken naar jullie aanbod (eventueel al aangescherpt tijdens het opstellen van de internetmarketingstrategie).

  • Belangrijk hierbij is dat er vooral gekeken wordt naar zoekwoorden met de volgende aspecten:
  • de kwalitatieve klik met jullie business
  • de concurrentie
  • het zoekvolume
  • de haalbaarheid om ook echt hoog in Google te kunnen komen
  • landingspagina’s

4. Conversie in iedere pixel
Conversie is een zeer belangrijk element bij het genereren van salesleads. Conversie betekent: een actie (een aanvraag, een ingevuld online formulier, een belletje etc.). Iedere bezoeker uit Deventer of uit de regio die zo’n actie onderneemt, is een conversie. Alles in de website moet dus de functie hebben om van bezoekers leads / klanten te maken. De bezoeker snapt waar het over gaat, wordt geïnteresseerd om verder te lezen, om uiteindelijk te converteren. Een paar tips:

  • Spreek de doelgroep aan.
  • Maak duidelijk wat de USP’s zijn.
  • Doseer de content.
  • Zorg voor topdesign.
  • Maak duidelijk wat de propositie is.
  • Bied ‘over de streep-trekkers’ aan.
  • Zorg voor de perfecte mimiek.
  • Bouw aan overtuigingskracht.
  • Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items.
  • Vertel de bezoeker wat hij moet doen.
  • Richt je op kwalitatieve bezoekers.

Bovenstaande aspecten zorgen voor pakkende teksten, een zeer essentiële component om je website / webshop conversiegerichter te maken.

Starten met online leads genereren

Wanneer je bovenstaande 4 stappen volgt, ben je er al dichter bij om eenvoudig online leads te genereren voor je bedrijf in Deventer. Natuurlijk zijn er nog veel meer aspecten die een positieve inslag hebben op het nog beter genereren van online leads. Heb je hierbij hulp nodig, wend je dan tot Marco Bouman. Hij is online groeiconsultant en expert in online leads genereren in Deventer.

Plaats een reactie

15 − vijf =